Bu Blogda Ara

6 Şubat 2011 Pazar


ALEVİLİK NEDİR ?

İslam tarihinin hangi sayfasını açarsak açalım Haşimiler ile kureyşiler arasında rekabet ve dinsel düşmanlık sosyal ve ekonomik nedenlerin Olduğu bilinmektedir. Günümüzde ki Aleviliği anlamak için biraz eskiye gitmek mecburiyetindeyiz. Hz Muhammed hakkın emri ile İslamiyet'i yaymak için müşriklerle çok mücadele etmiş. Mekke den Medine ye göçme zorunda kalmış tır. nitekim Muhammed'in mücadelesi galip gelmiş ve sonunda Mekke yi feth etmiş ve oradaki insanlar İslamiyet i kabul etmek zorunda kalmışlardır. Alevilik Şit nebi ile Güruh u Naci den beri Gelmektedir güruh u Naci ye Allah tarafından Şit nebiye gönderilmiştir. Şit nebi adem ile havva nın nefislerinden zuhur etmiştir.alevilerin aslı güruhu naciye ye dayanmakta dır .gürühu naci ye ye taraftar olanlara şia denilirmiş. hz Muhammet son haccıl vedadan gelirken gadurhum denilen yerde konaklar. deve semerlerini üst üste koydurarak üzerine çıkar.ve bir hutbe okur .ey yas bende bu dünyadan göçeceğim. benden sonra sakın dalalete düşmeyin.sizlere iki emanet bırakıyorum birisi kur'a ikincisi ehli beytimdir .bazı tarihçiler iki emanetin biri Kur'an birisi de sünnet olduğunu yazarlar.halbuki gerçekten iki emanetin kur an ile ehlibeytten ibarettir. hz Muhammed ali fatima hasan ve hüseyin işte bunlar benim ehli beytimdir.kim ki ehli beytime eza Ederse bana eza etmiş olur bana eza eden,Allaha etmiş olur.ehlibeyt ev halkı demektir.kur'anın ahzap suresi -33- şura suresi ayet -23-de ve bir çok ayetlerinde zikr eder. hz alinin elinden tutarak ali ile ben aynı ağacın meyvesiyiz kanı kanımdan canı canımdan her kim ki aliye kötülük ederse Bana kötülük etmiş olur.bir çok nasihat ettikten sonra aliyi sizlere halife tayın ediyorum.dedikten sonra oradakiler ali ye biat ederler .Hz Muhammed in vefatından sonra abu Bekir halife seçilir. abu Bekir in halifeliğini kabul etmeyenler.hz alinin yanında saf olurlar. çünkü Hz Muhammet in okuduğu hutbe ve Hz alinin elinden tutarak ey ahali benden sonra size halife olarak ali yi tesviye ediyorum sözleri kulaklardan silinmemiştir.abu tekir in halifeliğini benimsemeyenler.Hz

ali nin evinde toplanırlar.alinin evinde toplananlara ali evi anlamında alevi Sözcüğü türemiştir.ve alinin evinde toplananlara alevi denilmiştir alevilik islam ın içinden doğmuştur islam anlayışı kur'an a dayalı hz Muhammed in buyruklarına göre yorumlanmıştır.alevilik islam ın özü ve temelidir.alevilik ali abaya muhabbet selinin aktığı ehlibeyte gönül bağlılığıdır.alevilik tarih boyunca yanlış anlaşılmış horlanmış itilmiş Kakılmış,dışlanmış içi kapalı olarak yaftalanmıştır.oysa ki hz Muhammed benim ehlibeytim e sarılın diyorsa alevi ler de Muhammed in ehli beytin e ve soyuna sarılıyor. emirlerine uyuyorsa suçları ne ola ki.alevilik insan sevgisi ile hoş görü anlayışı olgusu içerisinde insan sevgisini o Kadar yüceltmiş ki insanı kıble kabul eder. Tanrının insanda tecelli ettiğin i aşıklar ozanlar dizeleriyle vurgulamışlardır.aleviliğin temel özü doğruluk, hoşgörülük ,bilgi, terbiye ,edep ,haya ,sabır,güzel huy,alçacık gönüllülük vede tüm yaratılanı bir göze görmektir. alevilik.Alinin Yanında saf olanlar alinin evinde toplananlar,islam dışı değil islamın özü ve temelidir.çünkü Muhammed e selavat verirler ve ehlibeytini candan severler. alevilik ehlibeyte ve onların soyundan gelenlere sevgi beslemektir.alevi lik ali Abaya muhabbetin gönül e yerleştiği sevgi selidir.alevilik on iki imamı on dört masumu pakların on yedi kemerbestlerin sevgilerini kalbine yerleştirme tutkusudur. alevilik eline beline diline sahip olanların ve ehli beyte muhabbet besleyenler dir. alevilik tevallayı ve teberrayı uygulayanların simgesidir.alevilikte kadın erkek birlikte ibadet etmeyi,musahip tutmayı.kusurlunun dara çekilmeyi,birlikte ağlamayı, birlikte gülmeyi sergiler..alevilik gizli bir örgüt değildir. aslı gürühu naciye ye dayanmaktadır. alevilik bir çok bölgelere yayılmış. iranda göranlar ,suriyede mutvaviler, pakistan da zeydiler yemende fatimalar olmak üzere,balkanlar a türkistan a ve dünyanın bir çok yerine yayılmışlardır.fakat kültürel Bakımında ana dolu Aleviliğin Şamanizm animozim ve zerdüşlerin kültürü ile bağlantısı açıktır. eski inançlara göre şekil değiştirmiş tir ki şöyle kanıtlarız.birincisi ehli beyt e gönül Bağlılığı esas alınmıştır.ikinci simgesi olarak dört kapı kırk makamdır .kendilerini ahlaksal bakımından yetmiş üç milleti bir göze görme tutkusuyla dedelik kurumu aleviliğin omurgası olmuştur,Alevilikte kadın erkek eşittir.aynı hak a sahiptir.alevilikte cennet cehennem kaygısı yok tanrı korkusu yok.tanrı özlemi ile Allah sevgisi anlayışı ile sevginin olduğu yerde korkuya yer olmadığını tanrıyı insanda aramak gayreti içerisindedirler. çünkü Allah ademi yaratıp kalbine girmiş.gerçek ademin kalbi Allahın evidir.ana dolu aleviliğinin temel özelliğin de tanrı anlayışı gizlidir.kendi ruh aynasında Allah Muhammed ali üçlemesi gerçeği vardır.alevilik evrensel bir boyuttur. vahdedi Vücut olma anlamını taşır.ölmeden önce ölme ilkesi yer alır.ehli sünnet de nasıl ki hocasız camiye gidilmezse,alevilikte dedesiz babasız Aşıksız ozansız deyişsiz alevi insan inancı düşünülemez .alevilik ehli beyte inanışın ve o kültürün temel taşıdır. kadın erkek birlikte cemde ibadet ederler.çağırdığım Allah bende .ben kendimi bilir isem.anlayışı ile tanrıyı insanda kutsallaştırmışlardır.alevilik kimliğini inandığı gibi yaşar. kimse alevi toplumuna kimlik giydiremez .özet olarak eline beline diline sahip olan kökeni ne olursa olsun Kardeşlikten barıştan eşitlikten, halkca bölüşümden sevgiden hoş görüden yana olan insanlardır.alevi islam anlayışı hoca ahmet yesevi hacı bektaş veli yunus emre mevlana plr sultan alp erenleri ve ana dolu erenlerinden ilham almışlardır.alevilik hz Alinin düşünce ve erdemliklerini rahber edinilmektedir. korkuyu aşıp sevgi ile tanrıya yönelmektir. hz Muhammed in ve onun ehlibeyti ne karşı olanlardan teberra ilkesiyle uzaklaşmak onları ve sevenlerine tevella ilkesine yaklaşmaktır. tanrıyı kalbine sokmak insanı hayatın merkezine koymak kazançta helallığı,yaşamda marifet dünyasında iman akıl ve yaşam bütünlüğüyle islamı yorumlamak ve yaşatmaktır. alevi bektaşi inancında on iki imam, ondört masumu pak, onyedi kemerbestler ,ve kırklar makamına bağlılıkları değişmez temel ilkedir. edebiyatımızda ölümsüzlüğe ulaşmıştır.hz Muhammed müminlere imam kendilerine halife olarak hz aliyi seçtiği hadisleri bulunmaktadır. .aleviliğin bel kemiğini teşkil eden dedelik kurumudur.soyları seyyidi saadetden gelmeyen dedelik yapması caiz değildir.aleviler tarih boyunca kendi imkanlarıyla ve iman kuvvetiyle ve ehlibeyt sevgisiyle ayakta durmuşlar ve de durmaya devam etmektedirler. özet olarak alevilik inanış ve kültürün temel taşıdır. dedelik kurumu aleviliğin bel kemiğini teşkil etmektedir ve musahiplik ön planda yer tutar.aleviliğin birinci kuralı musahip olmaktır. musahip i olmayan cemin içerisinde olan on iki hizmete çıkamaz.

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder